Mit kell tudni a szteroidról?

A kortikoszteroidok, melyekre leggyakrabban szteroidokként utalunk, erős gyulladásgátló gyógyszerek, amelyeket az orvoslás több területén alkalmazunk, úgy, mint a reumatológiai betegségekben (pl.: rheumatoid arthritis /sokízületi gyulladás) és tüdőbetegségekben (pl.: asztma).

A szteroidok a gyulladás gátlásával hatnak, amit az immunrendszer aktivitásának csökkentésével érnek el. A gyulladás a szervezet természetes válasza az idegen anyagokra (pl. baktériumok, vírusok), azonban bizonyos esetekben az immunrendszer túlműködik, és ilyenkor a saját szöveteket is károsítja.

Akut és krónikus fájdalomcsillapításban is gyakorta használt szerek.

A szteroid általában eleinte csodálatos módon csökkenti a fájdalmat, akár hónapokra meg is szünteti. Az ismetelt szteroid injekciók (vagy akár szájon át való szteroid kezelés) azonban egyre rövidebb és rövidebb ideig hatnak, majd a kórállapot előrehaladtával már egyáltalán nem. Évente maximum négy szteroid injekció elfogadott a szteroid egyéb komoly mellékhatásai miatt.

Mik a szteroid mellékhatásai?

A szteroid gyulladáscsökkentő, így a gyulladás gátlásával gátolja a szervezet öngyógyító mechanizmusát. Gátolja a sebek gyógyulását, az ehhez szükséges megfelelő kollagén kialakulását, ízületbe, inakhoz adva rontja azok állapotát. Ízületbe adva ma már tudjuk, hogy fokozza a porc kopását, annak ellenére, hogy átmenetileg javítja a tüneteket. (Hart 2011; McAlindon et al. 2017)

Az egyéb jól ismert mellékhatásai – a teljesség igénye nélkül – rövidtávon a vérnyomáskiugrás, a vércukoremelkedés, izgatottság, hosszútávon pedig a csontritkulás, fokozott étvágy és elhízás, gyomorfekély, a szervezet immunválaszának gyengülése, fertőzésekre való hajlam fokozódása, magas vérnyomás, alvászavar, hangulati ingadozások, izomgyengeség, az injekciók helyén pedig izom- és zsíratrophia, vagyis a szövetek sorvadása.

McAlindon TE, LaValley MP, Harvey WF, Price LL, Driban JB, Zhang M, et al. Effect of intra-articular triamcinolone vs saline on knee cartilage volume and pain in patients with knee osteoarthritis a randomized clinical trial. JAMA – J Am Med Assoc. 2017;317(19):1967–75.

Coombes BK, Bisset L, Vicenzino B. Efficacy and safety of corticosteroid injections and other injections for management of tendinopathy: A systematic review of randomised controlled trials. Lancet [Internet]. 2010;376(9754):1751–67. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61160-9