Bizonyos vírusok károsíthatják az szagérző idegsejteket. A COVID-19 anozmia oka nem tisztázott, de feltehetőleg a szaglóideget támogató sejtek működési zavara okozza.

A kialakult szaglászavar akár hónapokba is telhet, míg helyreáll. COVID-19 esetén tízből nyolc ember elveszítheti szaglását és ezzel együtt az ízérzékelését is. Amint a fertőzés megszűnik, az illatérző ideg újra megfelelően működik. A legtöbben 60 napon belül visszanyerik érzékeiket a COVID-19-ből való felgyógyulás után. Néhány esetben azonban akár tartósan is fennállhat az íz és szagérzési zavar, amely mind étkezési, mind pszichológiai problémákhoz vezethet.

Kezelés

A ganglion stellatum blokádot régóta alkalmazzuk többek között arcfájdalom kezelésére. A COVID-19 óta azonban bizonyítást nyert a hatékonysága a COVID-19 okozta anozmia (szaglászavar) kezelésére.  A klinikánkon kezelt számos betegnél több mint 80%-os javulást értünk el.(1–3)

1. Liu LD, Duricka DL. Stellate ganglion block reduces symptoms of Long COVID : A case series. 2020;(January).

2. Watson DLB, Campbell M, Hopkins C, Smith B, Kelly C, Deary V. Altered smell and taste: Anosmia, parosmia and the impact of long Covid-19. PLoS One [Internet]. 2021;16(9 September):1–18. Available from: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0256998

3. Kalava A, Benyahia SA, Tico Calzada R, Staat CM. Efficacy of Stellate Ganglion Block in Treating Long-Term COVID-19-Related Olfactory and Gustatory Dysfunction: A Case Series. Cureus. 2023;15(6):1–5.

Long-Term COVID-19-Related Olfactory and Gustatory Dysfunction: A Case Series