Miért ajánlott a kezelés?

A korábbi vizsgálatok eredményei arra utalnak, hogy tünetei a tartási és mozgásszervi rendszer funkcionális zavaraira vezethetők vissza. E rendellenességek következményei lehetnek a mozgáskorlátozottság és a fájdalom, valamint a gerinc, a karok és a lábak területén jelentkező zsibbadás és bizsergés. A nyaki gerinc zavarai nyaki fájdalmat („merev nyak”), látási és hallási zavarokat, fülcsengést, nyelési és hangképzési zavarokat, torokfájást, idegen test érzést, gombócérzést és szorítást a torokban, izzadást és alvászavarokat okozhatnak. A meglévő problémák további tisztázása és kezelése érdekében célszerű a manuális gyógyászat alkalmazása.

Manuális gyógyászat

A „manuális gyógyászat” (manuális medicina) a „kézzel történő vizsgálatot és kezelést” jelenti. Azokat a manuális gyógyászati kezeléseket, amelyeket kizárólag megfelelően képzett, „manuális medicina” kiegészítő minősítéssel Ennél a kezelésnél az orvos keze a legfontosabb eszköz. Az orvos a kezeit használja az ízületek, izmok és idegek kölcsönhatását befolyásoló funkcionális zavarok (pl. izommerevség, gerincblokádok) érzékelésére és kezelésére.

A költségek átvállalása

A manuális gyógyászat költségeit az állami egészségbiztosítás nem fedezi, de magán egészségbiztosítás fedezheti. Célszerű előre tisztázni a költségtérítés kérdését.

Előzetes vizsgálatok

A kezelés előtt megkérdezik Önt a tüneteiről és fájdalmairól, valamint a már meglévő vagy kísérő betegségeiről, és manuálmedicinás vizsgálaton vesz részt. Ez azért fontos, hogy az orvos ellenőrizni tudja, hogy mely manuális gyógyászati módszerek alkalmasak az Ön számára, és hogy vannak-e olyan betegségek, tényezők, amelyek megakadályoznák, hogy ilyen kezelésen vegyen részt (pl. súlyos csontritkulás, daganat miatti csontgyengeség: a beteg/elvékonyodott csontok miatt megnő a csonttörések kockázata).

Bizonyos már meglévő betegségek (pl. porckorongsérv, gerinccsatorna szűkülete) esetén az orvosnak meg kell vizsgálnia, hogy a kezelés elvégezhető-e vagy sem. Az egészségi állapottól függően előfordulhat, hogy bizonyos kezelési módszerek alkalmazása (pl. sportterápia/izomerősítő gyakorlatok) nem lehetséges (pl. előrehaladott tünetek és nagyon erős fájdalom esetén).

Az előzetes vizsgálatok során az orvos a meglévő képeket és leleteket (pl. ultrahang-felvételek, röntgenfelvételek) is értékeli – különösen, ha a gerinc manipulációját tervezi. Szükség esetén további képalkotó eljárásokkal végzett vizsgálatokat is elrendel, hogy olyan szerkezeti károsodásokat fedezzen fel, amelyek nem alkalmasak a manuálmedicinás kezelésre, vagy ellenjavallatot képeznek a kezeléssel szemben.

Milyen kezelési módszerek állnak rendelkezésre?

Az alábbiakban röviden ismertetjük a legfontosabb manuális gyógyászati kezelési technikákat. A konzultáció során az orvos megbeszéli Önnel, hogy mely technikák alkalmasak az Ön panaszainak kezelésére, valamint az egyes módszerek előnyeit és hátrányait, a különböző kockázatokat és az eredményesség esélyeit.

• Lágyszöveti módszerek A lágyszövetek, például az izmok, a fascia (az izmokat körülvevő kötőszövetes védőháló), az inak és a szalagok nyomásával (kompresszió), dörzsölésével és nyújtásával a kar- és lábízületek, valamint a gerinc területén fellépő funkcionális zavarok (pl. feszültség, elzáródás) kezelhetők.
  • Bemozgatás Az ízületek (pl. csigolyaízületek, kar- és/vagy lábízületek) mozgékonyságának helyreállítása vagy javítása érdekében lassú mozgásokat ismételten, növekvő mértékben és esetleg növekvő intenzitással végeznek.
  • Manipuláció

Egy kis, gyors, rövid és célzott mozdulat feloldhatja az ízületi blokádokat, például a gerinc, a bordák, a kar- vagy lábízületek területén (HVLA, high velocity low amplitude technika).

Különösen a gerinc manipulálása előtt az orvos először beállítja az érintett testrészt a páciens megfelelő elhelyezésével úgy, hogy a blokkolt csigolyaszegmens feletti és alatti csigolyaszegmensek ne mozogjanak a kezelés során, és védve legyenek a manipuláció hatásaitól. Ezután diagnosztikus próbamobilizációt (próbahúzást) végez. A kezelendő gerincoszlopot, bordát vagy ízületi területet lassan mozgatja a tervezett gyors, rövid és célzott mozgás irányába. Ha nincs fájdalom, kellemetlen érzés (pl. szédülés, látászavarok, bizsergés a karban vagy a lábban) vagy egyéb olyan jelek, amelyek a kezelés ellen szólnak, akkor sor kerülhet a tényleges manipulációra. A terápiás manipuláció ekkor célzottan, rövid, gyors mozdulattal és kis erőkifejtéssel történik. A legtöbb esetben ez nem fájdalmas. Rövid fájdalomérzet előfordulhat, de ez magától gyorsan elmúlik. Gyakran hallható azonban egy „reccsenő” hang, ami a kezelésre jellemző, de teljesen ártalmatlan.

• Neuromuszkuláris kezelés

Orvosi irányítás mellett a páciens tudatosan megfeszít és ellazít bizonyos izmokat. Az orvos különböző izomnyújtásokat is végezhet. Ez az izmok és az ízületek funkcionális rendellenességeinek kezelésére használható.

További kezelési lehetőségek

A manuális gyógyászati kezelést gyakran hasznos kiegészítő elemekkel, mint például fizioterápiával, masszázsokkal, fizikoterápiával (pl. hő vagy hideg alkalmazásával, elektromos ingerekkel történő idegstimulációval), a mindennapi élethez szükséges rendszeres gyakorlatokkal vagy ortopédiai segédeszközök használatával támogatni. A gyógyszeres kezelés (pl. fájdalomcsillapító, helyi érzéstelenítő vagy egyéb gyógyszerek beadása) is szóba jöhet. Ezek a kezelések alternatívát is jelenthetnek, ha Ön elutasítja a manuális gyógyászati kezelést.

A konzultáció során az orvos elmagyarázza Önnek, hogy milyen egyéb kezelési módszerek lehetségesek az Ön számára, és tájékoztatja Önt azok előnyeiről és hátrányairól, a különböző kockázatokról és az eredményesség esélyeiről.

Kockázatok és lehetséges szövődmények

Minden gondosság ellenére előfordulhatnak – akár életveszélyes – szövődmények, amelyek további kezelést/műtétet tehetnek szükségessé. A gyakorisági adatok általános értékelést jelentenek, és a kockázatok mérlegelését hivatottak segíteni. Nem felelnek meg a gyógyszerek betegtájékoztatójában szereplő mellékhatások meghatározásának. A szövődmények gyakoriságát jelentősen befolyásolhatják a már meglévő és a kísérőbetegségek, valamint az egyéni jellemzők. Az orvos a konzultáció során tájékoztatja Önt a kockázatokról. Minden kezelésre érvényes, hogy a meglévő fájdalmai kezdetben erősödhetnek, de néhány óra vagy egy nap múlva javulniuk kell.

A manuálmedicinás kezelés kockázatai a karokon és/vagy lábakon

• Előfordulhat átmeneti izomfájdalomhoz hasonló kellemetlen érzés. A végtagok kezelésével kapcsolatban nincsenek ismert súlyos kockázatok.
  • A gerinc manuálmedicinás kezelésének kockázatai
  • A kezelés után átmenetileg kisebb panaszok, mint fejfájás, hányinger, szédülés és keringési panaszok, valamint izomfájdalom (pl. a nyakban, a vállban vagy a kezelt csigolyaízületek területén) lehetségesek.
  • Ha a bordákra nyomás nehezedik, nagyon ritka esetekben bordatörés következhet be, ami fájdalmat okozhat, de általában pihentetéssel magától gyógyul, mivel a bordák stabilizálják egymást.

A gerincmanipuláció különleges kockázatai

• Ha korábban ismeretlen porckorongsérv vagy más korábbi sérülés áll fenn, a gerinc manipulálása súlyosbíthatja az állapotot, és károsíthatja az ideggyököket. Ez átmeneti, nagyon ritkán pedig tartós fájdalmat, kellemetlen érzést és mozgászavarokat vagy akár bénulást is okozhat a vállakban, karokban vagy lábakban.

Minden gondosság ellenére a nyaki gerinc manipulációja nagyon ritka esetekben az agyat ellátó erek károsodásához vezethet:

• A nyaki artériák (a nyaki verőerek) érfalában meglévő repedések a manipulációval kitágulhatnak.
  • Az érfalszakadást nagyon ritkán maga a manipulációs kezelés is okozhatja, de csak akkor, ha erre hajlam, érgyengeség vagy érbetegség (pl. az érfal gyulladásos elváltozásai) áll fenn. Ilyen esetekben a szakadást a mindennapi stressz vagy a gyors mozgások is okozhatják.
  • A szakadások az érfalról leváló és az eret elzáró vérrögök (embólia) kockázatával járnak. Ennek súlyos, esetleg életveszélyes következményei lehetnek (pl. stroke, agykárosodás, maradandó bénulás).

Egyéb súlyos szövődmények, mint például a csontot vagy a szalagokat érintő, a gerincvelő vagy az ideggyökök sérülése csak nagyon ritkán fordulnak elő a manuálmedicinás kezelés során. Az orvos csak akkor fogja javasolni a kezelést, ha a várható siker egyértelműen felülmúlja a kockázatokat.

Az eredményesség esélyei

A kezelés sikere különböző tényezőktől (pl. a panaszok oka, korábbi betegségek) függ, és – mint minden kezelés esetében – nem garantálható.

A manuális gyógyászat segítségével gyakran lehetséges a funkcionális zavarok típusának és mértékének meghatározása, az izommerevségek vagy blokádok feloldása, a fájdalom enyhítése és a mozgékonyság javítása. A tünetek okát azonban nem mindig lehet megszüntetni. Egyedi esetekben nem zárható ki a tünetek átmeneti súlyosbodása. Ezen kívül a funkcionális zavarok (pl. blokádok) kiújulhatnak. Az orvos megbeszéli Önnel, hogy a javasolt kezelés milyen sikerrel kecsegtet az Ön számára, és mivel kell Önnek a sikerhez hozzájárulnia.

Az Ön együttműködése nagyon fontos a kezelés sikere szempontjából, különösen az olyan támogató intézkedések esetében, mint például gyógytorna, otthon végzendő gyakorlatok, és konkrét magatartási szabályok (pl. a helytelen testtartás és a túlzott megterhelés elkerülése).

Előkészületek

A kezelés előtt Kérjük, tájékoztassa kezelőorvosát minden olyan gyógyszerről (beleértve a növényi vagy vény nélkül kapható gyógyszereket is), amelyet jelenleg szed különösen a véralvadásgátló gyógyszerekről (pl. Marcumar®, Aspirin, Plavix®, Iscover®, Pradaxa®, Xarelto®, Eliquis® stb.) és – cukorbetegek esetében – a metformint tartalmazó gyógyszerekről. A gyógyszereket csak az orvossal való konzultációt követően szabad szedni vagy abbahagyni.

Kérjük, adja át a fontos dokumentumokat, például igazolványokat/igazolásokat (allergia, Marcumar, cukorbetegség, implantátumok stb.), leleteket és képeket – ha rendelkezésre állnak.

A kezelés után

Ha a kezelés után olyan tünetek jelentkeznek, mint fájdalom, kellemetlen érzés, mozgászavarok, tartós szédülés vagy szokatlan fáradtság, kérjük, azonnal forduljon orvoshoz! A már meglévő tünetek átmeneti, néhány órától egy napig tartó erősödése lehetséges és ártalmatlan.

A nyaki gerinc kezelése után csak abban az esetben hagyhatja el a rendelőt körülbelül 15 perc után, ha biztos benne, hogy jól érzi magát. Ha a kezelést követő első percekben átmenetileg szédülést érez, kb. 1 órán keresztül nem vehet aktívan részt a közúti közlekedésben (sem gépjárművezetőként, sem kerékpárosként, sem gyalogosként)!

Kérjük, feltétlenül tartsa be a kapott magatartási szabályokat (pl. otthon végezhető gyakorlatok, a helytelen testtartás és a gerinc túlzott megterhelésének elkerülése, megengedett sportok). Emellett a manuális terápiát gyakran kiegészítik más kezelések, például gyógytorna, gyógyszeres fájdalomcsillapítás vagy gerinctréning. Orvosa meg fogja mondani, hogy mely intézkedések alkalmasak az Ön számára.