Mi az az ízületi denerváció?

Az ízületi denerváció az ízületet ellátó kis idegek kikapcsolását jelenti.  Történhet meleg hatással (rádiófrekvenciás beavatkozás) vagy fagyasztással (cryoabláció). A beavatkozás célja a fájdalom csökkentése. A beavatkozás nem befolyásolja az ízület állapotát, vagyis a kopás nem gyógyul meg tőle. A mozgástartomány azonban sokszor kissé javul, ugyanis a fájdalom csökkenésével, hirtelen jelentkező éles fájdalom szűntével az egészséges izmok jobban tudnak működni.

Milyen betegségekben/állapotokban alkalmazható az ízületi denerváció?

Ezt a beavatkozást a térd, a váll és a csípő előrehaladott kopásos állapotaira fejlesztették ki azoknak a betegeknek, akik nem akarnak vagy nem kaphatnak protézist az egyéb betegségeik miatt. Azok a betegek is javulhatnak, akinek már van protézise, de jelentős fájdalmuk maradt.

Mikor nem javasolt az eljárás?

• A beavatkozás ellenjavallt helyi fertőzés esetén.
  • Valamint, ha a diagnosztikus blokád nem ad minimum 50% fájdalomcsökkenést legalább pár órára.

Hogyan történik az ízületi denerváció?

A beavatkozás ultrahang vezérelve zajlik a rendelőben. Körülbelül 45 percet vesz igénybe, ezt követően a beteg kb. 30 perc pihenést követően kísérővel hazamehet.

Általában a beavatkozást bódításban (szedációban) végezzük, így a beteg nem észleli a beavatkozást. Az orvos érzésteleníti a bőrt, ezt követően bevezeti a tűt a megfelelő területre, majd beadja a gyógyszereket.

Mi történik a beavatkozás után?

A beavatkozást követően pár napig fokozódhat a fájdalom, a teljes hatás kialakulásáig akár 7 nap is eltelhet.

A beavatkozást követően külön fájdalomcsillapító gyógyszerek szedése jellemzően nem indokolt.

Másnaptól vissza lehet térni a normál aktivitáshoz.

Mit tehet a beteg a gyógyulásáért?

A gyógytorna minden mozgásszervi kórállapotban, így a térd, csípő és váll kopásban is szinte kötelező.

Beavatkozás előtti instrukciók

Kumurin, marfarin, plavix, heparin, fragmin és egyéb vérhígítók fokozzák a vérzés rizikóját.

Amennyiben ezeket vagy ehhez hasonló szereket szed, fontos, hogy tájékoztassa kezelőorvosát már a beavatkozás tervezésének időszakában. Önállóan elhagyni ezeket a gyógyszereket nem szabad.

Hogyan készüljön a páciens a beavatkozásra?

Az ízületi denerváció lehetséges komplikációi

Mint minden beavatkozásnak, a denervációnak is vannak rizikói, azonban ezek a beavatkozások jellemzően kis rizikójúak és a beteg szervezetét nem terhelik meg különösképpen.

Lehetséges szövődményei:

• fájdalom az injekció területén
  • gyulladás
  • fertőzés (tályog)
  • vérzés
  • idegkárosodás
  • allergiás reakció
  • haematoma (vérömleny)

A fenti szövődmények megjelenése esetén kereshetnek bennünket 24 órán keresztül.  Sürgős esetben a területileg illetékes sürgősségi osztályon kell jelentkezni.