A közép- és időskor egyik gyakori problémája a facet, vagy kisízületi betegség. Ez kellemetlen, húzó jellegű derékfájdalmat okoz, amely bizonyos mozdulatokra éles fájdalommal is járhat. Általában a csecsemőpóz javítja, de csak átmeneti enyhülést hoz. A fájdalom fokozott fizikai terhelés után, éjszaka vagy hosszú ülés után is jelentkezhet, mintha a hátnak, deréknak, csípőnek „be kellene járatódnia”. Ritkán jelentkezik önmagában, általában egy nagyobb biomechanikai komplex működési zavarra utal.

A nyaki gerincnél hasonlóan kialakulhat egy biomechanikai zavar gyakran rossz testtartás, krónikus túlterhelés (fogorvosok, számítógép előtt ülők) vagy baleset következtében.  Első lépésként ajánlott a gyógytorna, de hosszú ideje fennálló esetekben általában nem hoz tartós javulást. A regeneratív terápia, például az őssejt vagy a PRP is hatékony lehet a facet betegség kezelésében. Számos tanulmány támasztja alá a PRP vagy proloterápia hatékonyságát. Segítségével a test új szöveteket épít, így a kiváltó okot, az instabilitást gyógyítjuk vele.

Radiofrekvenciás kezeléssel a kisizületek idegi ellátása megszüntethető, amitől a panaszok csökkennek.4,5

4. Lee CH, Chung CK, Kim CH. The efficacy of conventional radiofrequency denervation in patients with chronic low back pain originating from the facet joints: a meta-analysis of randomized controlled trials. Spine J [Internet]. 2017;17(11):1770–80. Available from: https://doi.org/10.1016/j.spinee.2017.05.006

5. Falco FJE, Manchikanti L, Datta S, Wargo BW, Geffert S, Bryce DA, et al. Systematic review of the therapeutic effectiveness of cervical facet joint interventions: An update. Pain Physician. 2012;15(6):909–54.