Mi a Intrathecalis Kanül és Pumpa (ITP) beültetésének lényege?

Még megfelelő gyógyszerbeállítás mellett is a daganatos betegek körülbelül 14%-ának van súlyos, fájdalma, vagy szenvednek tűrhetetlen mellékhatásoktól.

Ahhoz, hogy egy fájdalomcsillapító hasson, megfelelő szintet kell, hogy elérjen a vérben, majd a központi idegrendszerben (gerincvelő és agy). A gyógyszert be lehet juttatni bőrön keresztül (pl.: Fentanyl tapasz), szájon át, vénásan vagy direkt a központi idegrendszerbe is. Ha direkt a központi idegrendszerbe juttatjuk a gyógyszert, az azt jelenti, hogy kis dózisokkal nagy hatékonyságot tudunk elérni, miközben a szervezet többi részébe nem, vagy alig jut gyógyszer. Így a mellékhatások sokkal kevésbé jelentkeznek, míg a fájdalom jól javul.

Intrathecalis Kanül és Pumpa (ITP) kis mennyiségű gyógyszert adagol a gerincvelőhöz, így kb 300-szor kevesebb gyógyszert kell a szervezetbe juttatni, mint szájon át bevéve. 2

Amikor intrathecalis kanült ültetünk be, akkor egy nagyon vékony (1 mm), puha katétert vezetünk a gerincvelő mellé, pont arra a területre, mint amikor gerincérzéstelenítést végzünk műtétekhez. A kanül végül a bőr alatt helyezkedik el, és egy gyógyszeradagoló pumpához csatlakozik. A pumpa lehet bőr alá ültetett, vagy lehet nem beültetett is.  A gyógyszeradagoló pumpát körülbelül havonta egyszer kell újra tölteni.

Milyen betegségekben/állapotokban alkalmazható az eljárás?

Ezt az eljárást elsősorban daganatos fájdalomállapotok kezelésére alkalmazzuk. Egyéb centrumokban cerebrális parézis kezelésére is bevett módszer.

Mikor nem alkalmazható az eljárás?

Az eljárás nem alkalmazható fertőzés esetén, mert ilyenkor a fertőzés fellángolhat.

Mire kell számítani a beavatkozás során?

A beavatkozás kb. 60-90 percet vesz igénybe. Szedációban (bódításban) vagy altatásban zajlik. Mindig műtőben, steril körülmények között és esetenként röntgenvezérlés mellett végezzük a beavatkozást. A beteg bőrén metszést nem ejtünk, csak tűvel dolgozunk.

Mi történik a Intrathecalis Kanül és Pumpa beültetése után?

A beültetést követően a kezelőorvosa a korábbi fájdalomcsillapító dózisa alapján elindítja a kezelést, az eddigi gyógyszeres kezelés helyett részben új gyógyszerek kerülnek beállításra. A továbbiakban a gép adagolja a fájdalomcsillapítót, illetve a beteg kiegészítheti magának extra dózisokkal az úgynevezett áttöréses fájdalom kezelésére.  Ezt nevezik beteg által kontrollált fájdalomcsillapításnak (PCA, Patient Controlled Anesthesia).

A külső pumpával rendelkezőknek egy kis kanült vezetünk ki a bőr alatt a pumpához. Ezt a pontot a bőrön sterilen bekötjük, azonban a kötés ellenére sem szabad, hogy a területet víz érje.

Várhatóan mennyi ideig marad benn a kanül?

A kanül beültetett pumpával tartósan, akár hosszú évekig bent maradhat.

A külső pumpa használatakor csak a kanül van testen belül. Megfelelő higiénia esetén hónapokig is bent maradhat.

Akadályozza az IT kanül és pumpa a beteg további vizsgálatát (MRI, CT)?

Az új morfinpumpák már MRI kompatibilisek, így nem akadályozzák az MRI vagy CT vizsgálatot. Kivételt képez a pumpa közvetlen közelébe eső terület, ugyanis a képminőség romolhat.

A kanül külső pumpával semmilyen módon nem hátráltatja a vizsgálatot, hiszen a pumpa a vizsgálat idejére a kanülről lecsatlakoztatható.

Akadályozza az IT kanül és pumpa a beteg további kezelését?

Nem. A kemoterápia / immunterápia / sugárkezelés ugyanúgy folytatható. Az alapbetegség előrehaladása vagy megállása ettől független.

Hogyan befolyásolja a túlélést az IT pumpa beültetése?

Számos tanulmány igazolja, hogy a megfelelő fájdalomcsillapítás javítja nem csak az életminőséget, de a túlélést is1,2. A beteg étvágya is jobb, kevésbé alakul ki székrekedés, kisebb a súlyvesztés, a beteg mobilisabb marad, amik mind fontosak a túlélésben. Természetesen csak annak indokolt az IT pumpa beültetése, akinél a gyógyszeres kezelés nem elegendő, vagy a mellékhatások nem tolerálhatóak.

Hogyan készüljön a beteg a beavatkozásra?

Betegeinknek

Mik a Intrathecalis Kanül és Pumpa beültetésének lehetséges kockázatai és mellékhatásai?

A gyógyszerek megfelelő beállításával a mellékhatások minimalizálhatóak, azonban így is előfordulhat hányinger, hányás, székrekedés, vizeletretenció, viszketés, tudatzavar.

Extrém ritka: Fertőzés, fájdalom, fejfájás, végtaggyengeség, bénulás.