Elindult klinikánk új weboldala, rengeteg információval fájdalomtípusokról és kezelésekről.

Betegtájékoztató a páciens által szabályozott fájdalomcsillapításról.

Mi is az PCA, vagyis a beteg által szabályozott fájdalomcsillapítás?

A PCA egy olyan eljárás, ahol a páciens a mellé helyezett műszer segítségével szabadon adagolhat magának kis mennyiségű fájdalomcsillapítót (általában morfiumszármazékot). Ez a készülék a páciens infúziós vagy epidural vagy intrathecalis szerelékéhez van csatlakoztatva, így amikor a páciens megnyomja a PCA készülék gombját, akkor egy kis mennyiségű fájdalomcsillapító fog csöpögni, ami a kanüljén keresztül a fájdalomcsillapítót a páciens testébe juttatja.

Ez azt jelenti, hogy a páciens a fájdalmát önmagának sokkal jobban tudja szabályozni, nem kell várnia az ápolókra, hogy segítséget kapjon, és a hatása sokkal gyorsabban kialakul, mint az egyéb utakon (szájon át, bőrön keresztül) beadott gyógyszer esetében.

A PCA berendezést a beteg magával hordja, a használatát az ápolók el fogják magyarázni a páciensnek.

Hogyan működik a PCA?

Ha a páciens fájdalmat tapasztal, csak annyit kell tennie, hogy megnyomja a PCA készülék gombját. Ha szükséges, ezt 20-30 percenként ismételheti, így a páciensnek nem kell addig várnia, amíg a fájdalom elviselhetetlenné válna.

Amint a készülék gombját megnyomják, A PCA berendezés egy kis dózisú fájdalomcsillapítót juttat a páciens gerinccsatornájába. Általában 5 percet kell várni, amíg a fájdalomcsillapító kifejti hatását.

Ezután a PCA készülék automatikusan lezár. Ez egy biztonsági mechanizmus a túladagolás elkerülésére.

Ha a páciens nehéznek érzi a PCA készülék használatát, kérjük erről tájékoztassa az ápolószemélyzetet!

Kérjük a pácienseket, hogy ne engedjék másnak a PCA készülék gombjának megnyomását! A PCA gép rögzít minden alkalmat, amikor a gombját megnyomják.

Mik az előnyei?

• a páciensnek nem kell várni, hogy valaki más fájdalomcsillapítót adjon neki
  • a fájdalomcsillapító gyorsabban fejti ki hatását
  • kevesebb fájdalomcsillapító kell adni a fájdalomcsillapítás során
  • kevesebb mellékhatás

Mellékhatások

• hányinger, hányás
  • viszketés
  • zavartság, hallucináció, álmosság
  • székrekedés
  • felszínes légzés

Valamennyi mellékhatást lehet kezelni, így különösen fontos, hogy a páciens tájékoztassa az ápolókat, vagy az orvosokat, ha bármelyik mellékhatást tapasztalná.

Mi történik, ha a fájdalom nincs szabályozva?

Ha nem sikerül a páciensnek a fájdalmát önmagának szabályoznia, akkor kérjük, tájékoztassa az ápolókat, vagy az orvosokat. A páciens kaphat további fájdalomcsillapítót, mint pl.: Paracetamol és Diclofenac. Illetve a PCA készülék beállításait, a dózis növelését vagy csökkentését a páciens igényihez lehet igazítani.

Az ápolók egy kérdőív segítségével felmérik a páciens fájdalmát. Ha a fájdalom elviselhető vagy erős, az ápolók adhatnak további fájdalomcsillapító gyógyszereket, vagy az orvosok véleményét kérhetik.

Mikor kell a páciensnek használni a PCA készüléket?

A PCA készülék használata akkor javasolt, ha a páciens fájdalmat tapasztal. Gyógytorna vagy sebkötözés alkalmával javasolt lehet a használata.

Mennyi ideig használhatják a páciensek a PCA készüléket?

Ez a kórállapottól függ.

• A PCA készülék használható a fájdalom csökkenéséig, vagy amennyiben nem gyógyítható rákos megbetegedés áll fenn, az élet végéig.
  • a PCA készülék leállítását megelőzően a pácienst orvos fogja megvizsgálni.